Regulamin oceny zachowania uczniów 

Regulamin oceny  zachowania uczniów 

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 18 

we Wrocławiu 

 

Podstawę prawną regulaminu stanowią: 

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1641 ze zm.) - art. 44b ust. 4, 10, art. 44f ust. 2, 3 i 9, art. 44h ust. 1, ust. 7, art. 44i ust. 1 pkt 2, art. 44n ust. 3, ust. 4-5.    
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373). 

 

Postanowienia ogólne

  1. Ocena klasyfikacyjna zachowania powinna uwzględniać w szczególności: 
  • wywiązywanie się z obowiązków ucznia, 
  • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, 
  • dbałość o honor i tradycje szkoły, 
  • dbałość o piękno mowy ojczystej, 
  • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, 
  • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, 
  • okazywanie szacunku innym osobom. 

  1. Ocenę klasyfikacyjną zachowania formułuje wychowawca klasy w oparciu o: 
  • liczbę uzyskanych punktów, 
  • samoocenę ucznia, opinię wyrażoną o własnym postępowaniu i zachowaniu, 
  • ocenę zespołu uczniowskiego, klasy, 
  • opinię organizacji uczniowskich, 
  • informacje uzyskane od pracowników szkoły, 
  • własne spostrzeżenia uwzględniające opinię o uczniu pozostałych nauczycieli, 
  • wpisy w dzienniku elektronicznym. 

     3. Na ocenę zachowania mogą mieć wpływ zdarzenia, które zaistniały poza szkołą, jeżeli zostały zgłoszone i udokumentowane przez osoby
       (instytucje) spoza szkoły.  

  1. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne. 

  2. Wychowawca klasy w terminie na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym informuje uczniów o przewidywanej ocenie zachowania z jednoczesnym uzasadnieniem oceny. 

  3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna. 

  4. Uczeń szkoły/ rodzice/opiekunowie prawni mają prawo do zgłoszenia do dyrektora zastrzeżenia od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, ale nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, jeżeli uważają, że nie został zachowany tryb ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej. 

        W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi
        trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania. 

     8. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mogą mieć wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania. 


Kryteria punktowej oceny zachowania 

1. Każda uczennica/uczeń na początku roku szkolnego oraz drugiego semestru otrzymuje limit 100 punktów, co jest wyznacznikiem oceny dobrej. 

2. W trakcie semestru uczennica/uczeń może uzyskać punkty dodatnie i ujemne, które dodaje się lub odejmuje od otrzymanego limitu.  

Ocena wzorowa   - od 201 punktów
Ocena bardzo dobra  - od 151 – 200 punktów
Ocena dobra - od 100 - 150 punktów
Ocena poprawna  - od 51 – 99 punktów
Ocena nieodpowiednia - od 0 – 50 punktów
Ocena naganna  - ujemne punkty

3. Wystawiając ocenę z zachowania na koniec roku szkolnego, wychowawca oblicza średnią arytmetyczną punktów uzyskanych na koniec
    pierwszego i drugiego semestru. 


Przy wystawianiu oceny semestralnej wychowawca uwzględnia punkty uzyskane na podstawie samooceny/oceny koleżeńskiej, dodając każdemu uczniowi według skali:

zachowanie wzorowe: 10 punktów,

zachowanie bardzo dobre: 8 punktów

zachowanie dobre: 6 punktów

poprawne: 4 punkty

nieodpowiednie: -2 punkty

naganne: -5 punktów


4. W wyjątkowych sytuacjach wychowawca może obniżyć lub podnieść ocenę z zachowania bez względu na inne zasługi oraz liczbę zdobytych punktów po konsultacji z Radą Pedagogiczną z zastrzeżeniem, że:

- uczennica/uczeń otrzymujący zachowanie wzorowe nie może mieć więcej niż 15 punktów ujemnych.  

- uczennica/uczeń otrzymujący zachowanie bardzo dobre nie może mieć więcej niż 30 pkt. ujemnych.  

5. W uzasadnionych przypadkach (np. wyłudzenie pieniędzy, palenie papierosów, spożycie alkoholu, użycie lub rozpowszechnienie środków odurzających na terenie szkoły, znieważenie nauczyciela lub innego pracownika szkoły, kradzież, dewastacja mienia powodująca trwałe straty materialne, dezorganizacja pracy szkoły, nagana dyrektora szkoły lub inne sprawy karne) Rada Pedagogiczna może obniżyć ocenę z zachowania w trybie nadzwyczajnym niezależnie od liczby uzyskanych przez uczennicę/ucznia punktów, na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela. 

6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania uczennicy/ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. 

7. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest systematyczne dokonywanie wpisów do dziennika elektronicznego dotyczących własnych obserwacji uczniów. Pracownicy szkoły, którzy nie są nauczycielami, mają możliwość zgłaszania uwag dotyczących zachowania uczennicy/ucznia do wychowawcy klasy lub innego nauczyciela. 

8. Uczniowie powinni na bieżąco śledzić zmianę punktów na swoim koncie w dzienniku elektronicznym.

Uczennica/uczeń zyskuje punkty za: 

1.

Udział w konkursie/zawodach szkolnych. 

Zajęcie miejsca (I-III) -dodatkowo: 

3 pkt 

I miejsce 3 pkt 

II miejsce 2 pkt 

III miejsce 1 pkt 

2.

Udział w konkursie powiatowym, rejonowym, międzyszkolnym, w którym uczeń reprezentuje szkołę.

Zajęcie miejsca (I-III) -dodatkowo: 

5 pkt 

I miejsce 6 pkt  

II miejsce 5 pkt  

III miejsce/wyróżnienie 4 pkt 

3.

Udział w konkursie wojewódzkim (finał), w którym uczeń reprezentuje szkołę.

15 pkt 

4.

Udział w konkursie wojewódzkim (laureat), w którym uczeń reprezentuje szkołę.

20 pkt 

5.

Udział w konkursie ogólnopolskim, międzynarodowym (finalista, laureat), w którym uczeń reprezentuje szkołę.

30 pkt 

6.

Funkcje pełnione w klasie. 

1-10 pkt na semestr 

7.

Funkcje pełnione w szkole. 

1-10 pkt na semestr 

8.

Praca na rzecz klasy (np. przyniesienie rzeczy do wystroju sali, dbanie o porządek w klasie, opieka nad roślinami, rzetelne 

wypełnianie funkcji dyżurnego, opieka nad gazetką klasową).

1-5 pkt na miesiąc 

9.

Praca na rzecz szkoły (np. udział w uroczystościach szkolnych, przedstawieniach, turniejach lub pomoc w ich przygotowaniu). 

1-10 pkt każdorazowo 

10.

Pomoc nauczycielowi (np.  w przygotowaniu lub przeprowadzeniu godziny wychowawczej).

1-5 pkt każdorazowo

11.

Aktywna praca w Samorządzie Uczniowskim.

 

1-10 pkt na semestr 

12.

Aktywna praca w szkolnym kole zainteresowań. 

1-10 pkt na semestr 

13.

Wzorowa kultura osobista i zachowanie. 

1-20 pkt na semestr 

14.

Strój odpowiedni do różnych okazji (galowy, „kolorowe dni”, itp.).

5 pkt

15.

Kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły, np. udział w akcjach promujących placówkę.

do 15 pkt na semestr

16.

Prezentowanie sukcesów pozaszkolnych na terenie placówki,

np. podczas festynu, apelu, talent show czy w postaci plakatu na terenie szkoły lub w formie multimedialnej na stronie szkoły.

1-20 pkt na semestr

17.

Pomoc osobom starszym lub niepełnosprawnym. 

1-10 pkt na semestr 

18.

Pomoc w nauce uczniom słabszym. 

1-10 pkt na semestr 

19.

Pomoc koleżeńska.

Uczeń może uzyskać maksymalnie 10 punktów, gdy pomaga koleżance/koledze nieobecnemu w szkole (np. przesyłanie informacji

o lekcji, zdjęć).

1 pkt każdorazowo

20.

Pomoc w bibliotece szkolnej lub świetlicy (po zajęciach szkolnych). 

1-5 pkt na miesiąc 

21.

Zaangażowanie w wolontariacie szkolnym. 

1-5 pkt każdorazowo,

maksymalnie do 50 pkt na semestr 

22.

Zaangażowanie w inicjatywy SU.

1-5 pkt każdorazowo,

maksymalnie do 50 pkt na semestr 

23.

Brak godzin nieusprawiedliwionych. 

5 pkt na semestr 

24.

Brak spóźnień nieusprawiedliwionych. 

5 pkt na semestr 

25.

Brak punktów ujemnych w semestrze.

10 pkt na semestr 

26.

100% frekwencja. 

10 pkt na semestr 

 

Uczennica/uczeń traci punkty za każdorazowe: 

 

Przeszkadzanie nauczycielowi i innym uczniom w trakcie lekcji (np. jedzenie, rozmawianie na tematy niezwiązane z lekcją

lub słowne przeszkadzanie innym uczniom, dekoncentrowanie innych uczniów, chodzenie po klasie, niecierpliwe czekanie na swoją kolej, odwracanie się do innych, bawienie się zamiast wykonywania 

polecenia nauczyciela, przynoszenie na lekcję zbędnych przedmiotów, itp.). 

1-5 pkt 

 

Niewykonanie polecenia nauczyciela lub innego pracownika szkoły. 

1-5 pkt 

 

Arogancki stosunek do nauczyciela lub innego pracownika szkoły 

(aroganckie zachowanie lub słownictwo obrażające nauczyciela, pracownika szkoły lub inną osobę dorosłą). 

5-10 pkt 

 

Ubliżenie słowne koleżance lub koledze, wulgarne słowo lub gest. 

1-10 pkt 

 

Udział w bójce. 

5-15 pkt 

 

Samowolne oddalenie się z terenu szkoły w czasie trwania zajęć. 

3 pkt 

 

Niestosowne zachowanie się na terenie szkoły (np. niewłaściwe zachowanie wobec symboli narodowych, religijnych). 

1-5 pkt 

 

Umyślne zniszczenie mienia. 

5-20 pkt 

 

Kradzież, przywłaszczenie. 

20 pkt 

 

Zaśmiecenie otoczenia. 

2 pkt 

 

Przyniesienie na teren szkoły, posiadanie lub zażywanie substancji psychoaktywnych (np. papierosy, e-papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze i inne). 

30 pkt 

 

Nieuzasadnione spóźnienie na lekcję. 

1 pkt 

 

Nieusprawiedliwione godziny - każda godzina. 

1 pkt 

maksymalnie do -100 punktów w semestrze

 

Wagary. 

10 pkt 

 

Wyłudzenie pieniędzy lub cennego przedmiotu. 

20 pkt 

 

Zniszczenie przyrody. 

2-4 pkt 

 

Znęcanie się nad zwierzętami. 

20 pkt 

 

Niewłaściwy strój lub wygląd (niezgodny z zapisami Regulaminu/Statutu).

5 pkt 

19.   

Kłamstwo, oszustwo, fałszerstwo, np. podpisu, zwolnienia, usprawiedliwienia lub oceny. 

do 20 pkt 

20.   

Stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej, cyberprzemocy, zniesławienie. 

1-30 pkt 

21.   

Podżeganie do bójki. 

1-20 pkt 

22.   

Bierna postawa wobec negatywnego zachowania. 

1-20 pkt 

23.   

Przyniesienie do szkoły, posiadanie lub użycie niebezpiecznego 

przedmiotu lub substancji. 

10-20 pkt 

24.   

Użycie bez zgody nauczyciela telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego na terenie szkoły, podczas wyjścia, wyjazdu szkolnego. 

1-10 pkt 

25.   

Nagranie, wykonanie zdjęcia, opublikowanie wizerunku uczennicy/

ucznia lub pracownika szkoły, nagranie, dokumentu lub innych danych ucznia.

20 pkt 

26.   

Upomnienie, nagana dyrektora szkoły. 

20-30 pkt 

 Nauczyciel jako funkcjonariusz publiczny podlega ochronie przewidzianej prawem (ustawą) i wszelkie naruszenie godności osobistej nabiera toku przewidzianego w rozporządzeniu/ustawie. 

Regulamin został zatwierdzony na Radzie Pedagogicznej w dniu 30.08.2021 r.

z mocą obowiązującą od 1 września 2021 roku i zaktualizowany 1.09.2023 r.

 

 

 

 

Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 18 we Wrocławiu, 53-630 Wrocław, ul. Poznańska 26

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.